• Om oss

  • Om oss

  • Material

  • Press

  • Grossist

  • Kundtjänst

  • Kontakta Oss

  • Reservdelar

  • Reklamationer

  • Frågor och Svar

  • Villkor

  • Handla & Betala

  • Frakt & Leverans

  • Köpvillkor

  • Ångerrätt & Returer

Om oss
Om oss

Välkommen till Bambino!

En plats för dig som behöver funktionella och smarta produkter till ditt barns matstund eller vill ha recept, tips och inspiration kring barn och mat. Bambinos kärnvärden är enkelhet, funktion och glädje i vardagen. Med våra smarta, funktionella och färgglada produkter vill vi underlätta matstunden för dig och ditt barn och bidra till matglädje i vardagen.

Bambino har underlättat för barn och föräldrar sedan 1950-talet. Grunden för vår verksamhet är gedigen erfarenhet av barns behov och välbefinnande. Vår produktutveckling sker på huvudkontoret i Stockholm och baserar sig på ditt och ditt barns behov. Vi lyssnar och lär av er, det är ju ni som vet bäst vad ni behöver! Det gör vi bland annat genom vår årliga tävling Colors by You, där vi låter er konsumenter färgsätta och rösta fram nya färger på våra populära matningsskedar.

Våra produkter säljs idag i Sverige, Norge och Danmark. Varumärket ägs av svenska företaget Bambino Mam AB, som i sin tur är ett helägt dotterbolag till österrikiska MAM Babyartikel GesmbH.

Material

Bambino vill ta ansvar och ha ett engagemang i samhället utanför företaget. Det ligger i våra värderingar att skapa glädje i vardagen för såväl föräldrar som barn, och vi tycker att alla barn förtjänar en trygg start i livet.

Barns kroppar är inte färdigutvecklade och därför mer känsliga för kemikalier än vuxnas.
Av den anledningen är lagstiftningen och standarderna för barnprodukter extra omfattande. För Bambino är det en självklarhet att våra produkter ska uppfylla de krav som dessa lagar och standarder ställer. Under respektive produkt kan du läsa om vilka material produkten består av och vilka standarder produkten möter. Samtliga material som vi använder är godkända att använda i barnprodukter. Alla våra produkter är fria från BPA och Ftalater.

Ekologiska plaster
Vi får frågor då och då om varför vi inte använder biogen eller återvunnen plast i våra produkter.

Biogen plast (material som bildas av levande organismer) har för närvarande inte den nödvändiga värmebeständigheten eller den höga graden av okrossbarhet som Bambinos kvalitetsriktlinjer för hygien och säkerhet kräver.

Hos återvunnen plast går det inte att säkerställa att den återvunna plasten är tillräckligt ren för att kunna användas i våra produkter. Så länge man inte kan dokumentera vilka olika material, vilka beståndsdelar och vilken renhetsgrad som blandas i återvinningsanläggningen, kan man heller inte vara säker på att det återvunna materialet är ofarligt ur hälsosynpunkt. Av sådan plast vill vi inte tillverka produkter som barn ska använda.

Återvinn våra produkter och förpackningar
Våra produkter och förpackningar kan och bör återvinnas! Plastförpackningar slängs i plaståtervinningen och papper i pappersåtervinningen. Det är viktigt att sortera plast och papp separat.
På produkten eller produktetiketten framgår vilka material respektive produkt består av. Vår bomullshaklapp Soft Bib sorteras som brännbara grovsopor medan Wipe Off Bib sorteras som mjuk plast.

Tack för att du hjälper oss värna om miljön!

Press

Ta del av det senaste först! Läs allt om våra nyheter och hitta pressbilder här!

Presskontakt
Evelina Rosén
Consumer Response Manager/Leg. Sjuksköterska
evelina.rosen@bambino-mam.se
Tel: +46 8 613 00 41

Grossist

Är du grossist och intresserad av att sälja Bambinoprodukter? Besök vår företagshemsida här eller maila oss på order@bambino-mam.se så hjälper vi dig!

Kundtjänst
Kontakta Oss

Konsumentkontakt

Konsumentkontakt hjälper dig med dina frågor kring våra produkter.

Telefon: 08-545 180 70

Telefontid:
Mån-Tors: 8:30-17:00
Fre: 8:30-15:00

Email: konsumentkontakt@bambino-mam.se

Information gällande villkor för retur hittar du här.

Här kan du hitta de vanligaste frågorna och svaren.

Reservdelar

Här kan du köpa sugröret till Snack ’n’ Sip Cup som reservdel.

Barnmugg med snacksfack - turkos

 

 

 

 

 

 

 

 

Här kan du köpa den mjuka drickpipen till Easy Sip som reservdel.

Spillfri mugg med mjuk drickpip turkos

Reklamationer

På Bambino gör vi kvalitetskontroller och inspektioner på våra produkter och felaktiga produkter ska inte ta sig igenom dessa kontroller. I något sällsynt fall kan det dock hända att de gör det ändå. Därför är det viktigt för oss att vi får möjlighet att undersöka när sådant händer. Har du köpt en felaktig produkt är vi oerhört tacksamma om du vill reklamera den till oss så att vi kan analysera vad som kan ha hänt den.

Här finns ett reklamationsformulär som vi gärna vill att du fyller i och skickar tillsammans med din felaktiga produkt till vår portofria adress nedan. Om du inte har någon skrivare går det bra att fylla i den efterfrågade informationen på ett vanligt papper.

Frisvar (ska skrivas där frimärket normalt sitter)
Bambino Mam AB
Kundnr: 200 85 025
110 01 Stockholm

Frågor och Svar

Går det att köpa reservdelar till era produkter?
Sugröret till Snack ’n’ Cup finns att köpa som reservdel här.

Jag är inte nöjd - vad ska jag göra?
Om du har synpunkter på någonting som rör våra produkter, en fråga eller en reklamation, så uppskattar vi om du hör av dig till oss.

Ta kontakt med vår konsumentkontakt så hjälper vi dig gärna.
Telefon:+46 8 545 180 70 eller mail: konsumentkontakt@bambino-mam.se

Vill du reklamera produkten är du välkommen att skicka den till vår portofria adress:

Frisvar (ska skrivas där frimärket normalt sitter)
Bambino Mam AB
Kundnr: 200 85 025
110 01 Stockholm

Vänligen fyll i reklamationsformuläret som du hittar här och skicka in det tillsammans med din produkt till oss.

Var hittar jag produkten?
Du hittar hela vårt Bambinosortiment på www.bambino.se.

Vilken dinapp ska jag välja?
Till Bambino Bottle 250 ml och 330 ml finns tre olika dinappar. Välj dinapp beroende på vilken vätska du ger till ditt barn.

Bambino Variable Flow
Dinappen har en öppning som ett kryss. Flödet i dinappen varierar beroende på vätskans tjocklek och barnets sugstyrka. Anpassad för vatten, bröstmjölk ersättning och välling.

Bambino Medium Flow
Dinappen har en öppning som ett hål. Anpassad för välling.

Bambino Fast Flow
Dinappen har en öppning som en skåra. Anpassad för fullkornsvälling.

PVC, BPA eller Ftalater – finns det i era produkter?
Nej, vi använder varken PVC, BPA eller det mjukgörande medlet Ftalater i våra produkter eller förpackningar.

Hur fungerar Bambino Squeezy spoon?
Skeden skruvas direkt på klämpåsen. När du sedan klämmer på påsen kommer purén ut på skedbladet. Skeden passar de flesta klämpåsarna på marknaden.

Varför är Bambino Starter Spoon & Fork vinklade?
Besticken är ergonomiskt utformade för att underlätta för små barn som vill lära sig äta själva.
De är gjorda för högerhänta. Oftast är det så att små barn använder båda händerna lika mycket. Besticken måste användas med skeden i höger hand och gaffeln i vänster hand för att vara användbara.

Villkor
Handla & Betala

1. För att kunna handla i Bambinos webshop måste du vara bosatt i Sverige och vara över 18 år.

2. När du har hittat en produkt du vill köpa klickar du på ”Lägg mig i varukorgen” för att lägga produkten i varukorgen. På samma sätt lägger du till ytterligare produkter i din varukorg.

3. Om du vill ändra antal eller ta bort någon produkt ur varukorgen klickar du på den gröna varukorgsymbolen högst upp i högra hörnet. Där kan du justera innehållet i din varukorg.

4. Efter att du har lagt alla produkter du önskar köpa i varukorgen går du till Kassan genom klicka på ”Gå till kassa” i din varukorg.

5. Läs Köpvillkoren och klicka i att du accepterar dem.

6. Fyll i dina kunduppgifter och välj betalningsmetod.

7. Låt boxen för nyhetsbrev vara iklickad om du önskar nyheter från Bambino.se (vi lämnar aldrig ut din e-post till tredje part).

8. Kontrollera att alla uppgifter är rätt ifyllda och välj ”Fortsätt”. Då kommer du till en sammanställning av din order, där du kan välja att gå tillbaka om du vill ändra något eller klicka på ”Bekräfta din order”.

9. När du bekräftar din order hanteras din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du har valt.

10. När köpet är klart skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du angivit som bekräftar att vi har mottagit din order.

11. Du får ytterligare ett mail när ordern skickas till dig och ett när paketet finns att hämta på ditt postombud.

Betalningssätt
Du kan välja mellan följande betalningssätt:

1. Faktura via Klarna

Här hittar du våra kompletta köpvillkor.

Frakt & Leverans

Leveransvillkor
Alla priser visas inklusive moms. Leveranser sköts främst av PostNord. Vi skickar dina varor samma dag om du lägger beställningen före kl 12:00 helgfria vardagar. Bambino levererar inom Sverige. Fraktkostnaden framgår alltid som en del av den totala ordersumman. Löser du inte ut ditt paket debiterar vi en hanteringsavgift på 250 kr. Inom Sverige tar en leverans cirka 3 arbetsdagar.

Leveransstatus
När din order har tagits emot får du alltid en orderbekräftelse från oss via e-post. Kontrollera din skräppost om du inte får vår orderbekräftelse, den kan ha fastnat i ditt skräppostfilter. Om du har beställt en produkt eller färg som är slut tar vi kontakt med dig via e-post för att höra hur du vill göra.

Leveransförsening
Om en leveransförsening uppstår kontaktar vid dig. Då har du som kund rätt att avbryta köpet. Det gör du genom att skicka e-post till bambinoshop@bambino-mam.se och meddela att du vill häva köpet. Då återbetalar vi hela orderbeloppet. Pengarna blir synliga på ditt bankkonto efter max 14 dagar.

Transportskada
Om ditt paket eller någon produkt är skadad när du får det ber vi dig att omedelbart anmäla detta till bambinoshop@bambino-mam.se. Ingen del av den skadade produkten får användas. Spara också allt emballage och ta gärna en bild på hur det såg ut när du packade upp paketet/produkten. Bifoga bilden när du anmäler skadan till bambinoshop@bambino-mam.se. Använd returnotan som bifogats med ditt paket när du skickar tillbaka paketet. Den finns även att skriva ut här. Har du ytterligare frågor kontakta: bambinoshop@bambino-mam.se

Leveranssätt
Leveranser sköts främst av PostNord. När ditt paket finns att hämta får du en avi från ditt lokala ombud. Är det ett litet paket kan du ha turen att brevbäraren tar med sig paketet ut till din brevlåda.

Här finner du våra kompletta köpvillkor.

Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller för försäljning av barn- och babyprodukter (nedan kallade Produkterna) av Bambino-MAM AB, organisationsnummer 556392-2318, (nedan kallat Bambino), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad Kunden) och Bambino. Vid försäljning till konsument tillämpar Bambino de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Bambinos nätbutik (www.bambino.se) kallas nedan Bambino.se.

Beställning
Beställning av Produkterna sker via nätbutiken bambino.se. Bambino ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).  All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Bambino rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en Produkt i Bambino sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Bambino ej skyldig att tillhandahålla sådan Produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan.

Leveransvillkor
På Bambino.se ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad tillkommer alltid vid beställning. Bambino levererar Produkterna i samarbete med Posten. Leveranstiden är normalt 1 till 3 arbetsdagar, beroende på om Produkterna finns på Bambinos lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Bambino.se under varje specifik Produkt.

Bambino delar inte upp en leverans i flera sändningar. Vid beställning av restade produkter inväntas först leverans till Bambinos lager innan Kundens beställning skickas i en och samma leverans.

I de fall Kunden väljer att inte lösa ut beställda Produkter debiteras Kunden en hanteringsavgift på 250 kronor.

Om en leveransförsening uppstår meddelas Kunden via e-post eller telefonsamtal från Bambino. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Bambinos kundtjänst. Bambino betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit.

Bambino ansvarar för risken vid transport till Kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till Kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Bambino.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Bambino genom returnota som bifogas i paketet inom 14 dagar. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera Produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid transportskada får Kunden ej använda Produkten och Kunden måste behålla Produktens emballage, så att hela paketet och Produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Priser och betalning
De priser som anges på Bambino.se är inklusive moms. Fraktkostnad står med i totala kostnaden för Produkterna.

Kampanjerbjudanden på Produkter gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges av Bambino.

Betalningssäkerhet
Bambino garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Bambino.se är säkra. Bambino erbjuder en säker kortbetalning via DIBS och betalning mot faktura genom Klarna.

Säkerhet och sekretess
All hantering av Kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med Kundens registrering och beställning godkänner Kunden att Bambino lagrar och använder Kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot Kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av Kunden sparas krypterade. Bambino dokumenterar viss kommunikation som Bambino har med Kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som Kunden förväntar sig av Bambino.

Bambino kommer inte att lämna ut Kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har Kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan Kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller endast om Produkten är i väsentligen oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag Kunden har tagit emot Produkten. Bambino betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad Produkt kommit Bambino till godo. Kunden står för fraktkostnad vid retur. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet.

Kunden skall returnera ångrad Produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Vid ångerrätt skall Bambinos egna frakthandlingar användas. Kunden får en returnota med i leveransen (den finns också här ) eller genom att kontakta bambinoshop@bambino-mam.se

Kunden skall fylla i Bambinos returnota och ange namn, kundnummer, bank samt kontonummer inklusive clearingnummer.

Garanti och reklamationsrätt
Bambino säljer alla Produkter med 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i Produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Bambino, varpå Kunden erhåller fri reparation alternativt ny Produkt. Produktgarantin gäller inte då Bambino ej kan hitta något fel på Produkten eller då Kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av Produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av Produkten.

Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.

14 dagars öppet köp – vid obruten förpackning
Bambino ger Kunden 14 dagars öppet köp vid obruten förpackning. Produktens förpackning får ej vara skadad eller förstörd på något sätt. Om Produkten ej har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket får Kunden ej ha använt Produkten på något sätt. Samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. skall sitta kvar på Produkten. Produkten skall returneras i väsentligen oförändrat skick.

Vid öppet köp skall Bambinos egen returnota användas. Den bifogas vid leveransen och finns också här.

Reklamationer (frakthandling) och serviceärenden
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall Kunden kontakta Bambinos konsumentkontakt via e-post: konsumentkontakt@bambino-mam.se.

Vid reklamation skall Bambinos egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Bambinos konsumentkontakt. Bambino kan ej ersätta fraktkostnad om Kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Bambinos konsumentkontakt.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som Bambino inte svarar för skall betalas av Kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

Vid reklamation skall Kunden skicka Produkterna till Bambino på adress Bambino MAM AB, Box 1144, 111 81 Stockholm. Kunden skall alltid vända sig till Bambinos konsumentkontakt för att få frakthandlingar.

Tvister och lagval
Så här gör du en reklamation till Bambino.

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Bambino Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid frågor gällande Bambinos köpvillkor hänvisas Kunden till Bambino via e-post: bambinoshop@bambino-mam.se eller telefon 08-545 180 72.

Ångerrätt & Returer

På Bambino hoppas vi förstås att du ska vara nöjd med dina nya produkter. Du har dock alltid rätt att returnera en eller flera produkter inom 14 dagar från det att du har mottagit ditt paket. Produkterna måste vara oanvända i obruten originalförpackning. Alla etiketter måste sitta kvar. Du betalar själv portot för frakten tillbaka till Bambino. Tänk på att förpacka väl så att inte produkterna skadas.

Har du betalat med kort sätts retursumman in på det bankkonto som är kopplat till kortet. Vid betalning med faktura via Klarna räknar du själv ut det nya beloppet och betalar detta till Klarna. Det skickas alltså inte ut en korrigerad faktura från Klarna utan förfallodatum är det som står på fakturan som medföljde ditt paket. Kontakta gärna oss via bambinoshop@bambino-mam.se om du är osäker på hur mycket du ska betala. Kom ihåg att alltid betala fraktkostnaden även om du returnerar samtliga varor.

Här finner du våra kompletta köpvillkor.